הנחה במס רכישה לנכה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

הנחה במס רכישה לנכה

הנחה במס רכישה לנכהתקנה 11 לתקנות מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) (מס רכישה), תשל"ה-1974 קובעת כי מכירת זכות במקרקעין לנכה, לנפגע או לבן משפחה של חייל שנספה במערכה לשם שיכונו, פטורה ממס רכישה, ובלבד שפטור כאמור לא יינתן לאדם אחד אלא שתי פעמים בלבד.

כמו כן, קובעת תקנה 11 כללים למתן פטור לבן זוג של נכה, נפגע או בן משפחה כאמור. במאמר זה, נתמקד בזכאותו של נכה ו/או בן זוגו כאמור.

התנאים לקבלת הפטור במועד הרכישה

(1)   נכה כהגדרתו בחוק הנכים (תגמולים ושיקום), התשי"ט-1959 [נוסח משולב], או בחוק נכי המלחמה בנאצים, התשי"ד-1954, שדרגת נכותו לצמיתות כפי שנקבעה לו על פי אחד מהחוקים האמורים, אינה פחותה מ-19%;

(2)   נכה כהגדרתו בחוק נכי רדיפות הנאצים, התשי"ז-1957, שדרגת נכותו לצמיתות, כפי שנקבעה על פי החוק האמור, אינה פחותה מ-50% והוא זכאי לתגמולים מאוצר המדינה על פי החוק האמור;

(3)   נכה תאונת עבודה כמשמעותו בסעיף 103 לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה-1995 (להלן – חוק הביטוח הלאומי) הזכאי לקבל מהמוסד לביטוח לאומי קצבה או מענק לפי פרק ג' לחוק האמור ודרגת נכותו לצמיתות כתוצאה מתאונת עבודה כפי שנקבעה על פי החוק האמור אינה פחותה מ-50%;

(4)   נכה על פי פרק ט' לחוק הביטוח הלאומי שנקבעה לו לצמיתות על פי החוק האמור דרגת אי-כושר להשתכר כדי מחייתו בשיעור של 75% לפחות;

(5)   אחד מהמנויים להלן שאחוז נכותו נקבע על פי תקנות מס הכנסה (קביעת אחוז נכות), התש"ם-1979 –

(א)   נכה תאונת דרכים שנקבעה לו לצמיתות, נכות שאינה פחותה מ-50%;

לענין זה, "תאונת דרכים" – כהגדרתה בחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, התשל"ה-1975;

(ב)   נכה משיתוק או קטוע יד או רגל שאחוז נכותו לצמיתות כתוצאה מפגימות אלה אינה פחותה מ-50%;

(ג)    נכה שנקבעה לו נכות לצמיתות של 100% או נכות של 90% לפחות מחמת שלקה באיברים שונים והאחוז האמור הוא תוצאה של חישוב מיוחד של הליקוי באברים השונים, שבלעדיו היה נקבע אחוז נכות של 100% לפחות.

נכה המבקש את הנחת המס יוכיח את נכותו (ראו לעיל הגדרת "נכה") בהתאם לתעודה שתומצא לו מאת הביטוח הלאומי והמופנית למנהל מיסוי מקרקעין אותה הוא יצרף לבקשה.

גובה הנחת המס

הפטור אינו פטור אמיתי אלא הנחת מס שעלולה להגיע עד לשיעור מס של 0.5% על מלוא שווי הזכות. הרכישה היא של זכות במקרקעין בבעלות הנכה ולשם שיכונו והנחת המס תינתן פעמיים בלבד בחייו של הנכה.

לעמדת רשויות המס כפי שהובאה בהוראת ביצוע 17/86, גם ברכישת קרקע תחול הנחת המס ובלבד שהנכה יתחיל לבנות עליה תוך שנתיים מיום הרכישה.

הנחת המס תחול גם על בת זוגו של הנכה במידה ויתקיימו 2 תנאים מצטברים: הדירה נרכשה ע"י שני בני הזוג בהסכם רכישה משותף והנכה היה נשוי לבת הזוג בעת הרכישה או תוך שנים עשר חודשים מיום הרכישה.

עמדת החוק בנוגע להנחה לקטינים המוגדרים כנכים

התקנות מחייבות רישום הדירה על שמו של הנכה, על אף שהוא קטין, על מנת להינות מהפטור. על מנת לפתור מצב לפיו הקטין לא יהנה מהפטור בגלל שהדירה לא נרשמה על שמו, פורסמה הנחיה מקלה ע"י רשויות המס לפיה במידה ויתקיימו מספר תנאים, הדירה שתירכש, בין היתר לשיכונו של הקטין, תיהנה מההקלה בהתקיים מספר תנאים.

קיימת אפשרות לבקש את ההקלה לנכים עם אישור ולנכים בלי אישור. בנוסף, קיימת אפשרות לבקש את הטבת המס לנכה גם באופן רטרואקטיבי על דירה שנרכשה לפני מספר שנים.

הכתבה באדיבות אתר emun.org.il

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן