העברת זכויות במקרקעין אגב גירושין

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

העברת זכויות במקרקעין אגב גירושין

העברת זכויות במקרקעין אגב גירושיןסעיף 4א לחוק מיסוי מקרקעין קובע: "העברת זכויות בזכות במקרקעין או בזכות באיגוד מקרקעין, הנעשית על פי פסק דין שניתן אגב הליכי גירושין, לא יראוה כמכירה או כפעולה באיגוד לענין חוק זה, בין אם היא העברה בין בני הזוג ובין אם היא העברה מהם לילדיהם.

במכירת הזכות במקרקעין או בפעולה באיגוד במקרקעין על ידי מי שהועברו לו הזכויות בזכות במקרקעין כאמור, יהיו שווי הרכישה של הזכות ויום רכישתה, לרבות לענין סעיף 7א, שווי הרכישה ויום הרכישה שהיו נקבעים לפי הוראות חוק זה או לפי הוראות הפקודה, לפי הענין, אילו נמכרה הזכות או נעשתה הפעולה על ידי מי שהעביר את הזכויות בה".

הכלל הוא כי העברת זכויות במקרקעין, הנעשית על פי פסק דין שניתן אגב הליכי גירושין, לא תיחשב כ"מכירה" לענין חוק מיסוי מקרקעין. בהתאמה, גם העברת זכויות ב"איגוד מקרקעין" אגב גירושין לא תיחשב "פעולה באיגוד" (סעיף 4א לחוק).

המשמעות היא כי לא תחול על מעביר הזכויות ועל מקבל הזכויות חובת דיווח למנהל מיסוי מקרקעין ולא תחול חבות במס בגין העברת הזכויות.

בנושא זה עולות מספר סוגיות כדלקמן:

  1. עמדת רשויות המס בהעברת נכסים נוספים אגב גירושין
  2. חבות היטל השבחה במועד העברת הזכויות
  3. שאלת חובת הדיווח למנהל מיסוי מקרקעין
  4. יום ושווי הרכישה שיש לקבוע במכירת הזכויות הנעברות בעתיד לצד שלישי

העברה פטורה של נכסים נוספים

סעיף 4א לחוק מיסוי מקרקעין ופקודת מס הכנסה לא מאפשרים העברת זכויות בחברה פרטית בין בני זוג או ילדיהם אגב גירושין. בעניין זה נקטה רשות המיסים בגישה מקלה וגילתה דעתה כדלקמן:

  • בשתי החלטות מיסוי [מס' 7681/14 ו-1587/15] במסגרתן הנישומים ביקשו להעביר מבן הזוג לבן הזוג האחר מניות בחברה פרטית אגב גירושין (במקרה אחד החברה החזיקה במניות של "איגוד מקרקעין"), רשויות המס נקטו בגישה מקלה ואיפשרו העברות אלה בפטור ממס שבח, ממס רכישה ובמקרה אחר גם בפטור ממס הכנסה, זאת תוך תנאים מסויימים שנקבעו בהחלטות המיסוי.
  • על אף היעדר סעיף מפורש בפקודת מס הכנסה לעניין פטור ממס בגין העברת זכויות אגב גירושין, עמדת רשויות המס בחוזר מס הכנסה מס' 5/2011 היא כי חלוקת נכסים אגב גירושין אינה מהווה "מכירה" לעניין פקודת מס הכנסה.

חבות בהיטל השבחה

עורך הדין שמטפל בהעברת הזכויות בין בני הזוג, צריך להביא בחשבון במסגרת האיזונים והרצונות של בני הזוג המתגרשים כי ועדות ערר לתכנון ובניה קבעו במספר החלטות שהעברת זכויות במקרקעין אגב גירושין תיחשב מימוש זכויות בגינו יחול היטל השבחה.

היעדר חובת הדיווח

כפי שסקרנו לעיל, העברת זכויות במקרקעין בין בני זוג או לילדיהם אגב גירושין לא תיחשב כ"מכירה" או כ"פעולה באיגוד". לכן, על העברה זו אין חובת דיווח למשרדי מיסוי מקרקעין.

ברם, יש לקחת בחשבון כי במקרים בהם מועברות זכויות בנכסים אחרים (שאינם זכויות במקרקעין או באיגוד) או בחברה פרטית, לדעתנו בכל מקרה יש לדווח למען הזהירות או לכל הפחות לקבל את עמדת רשויות המס במסגרת בקשה מקדמית המאשרת את אי הדיווח.

על אף היעדרה של חובת הדיווח, לעיתים לנישום כדאי לדווח וזאת אף לצורכי רישום בלבד בלשכת רישום המקרקעין (הטאבו) ע"ש בן הזוג אליו הועבר הנכס. כך, במידה והעברת הזכויות לא תדווח למנהל מיסוי מקרקעין, במחשבי המנהל לא תופיע ההעברה. לכן, ניתן לעדכן את מנהל מיסוי מקרקעין על העברת הזכויות וכך לייתר את הוכחת מקור הזכויות בפני המנהל במכירה עתידית לצד ג' וזאת לצורכי נוחות.

יום ושווי הרכישה במכירה לצד ג'

יום ושווי הרכישה שייקבעו במכירת הזכויות על ידי בן הזוג לצד ג', ייקבעו כאילו נמכרה הזכות או נעשתה הפעולה על ידי בן הזוג מעביר הזכויות וזאת בהתאם לסעיף 4א לחוק מיסוי מקרקעין.

העברת זכויות בהסכם גירושין מקדים

יש לכלול את העברת הזכויות אגב גירושין במפורש בהסכם הגירושין אשר יקבל תוקף של פסק דין, על מנת שהעברה כאמור לא תיחשב כ"מכירה". החשיבות נעוצה בתוכן ההסכם בו יצוין במפורש כי העברת הזכויות מקורן באגביות הגירושין וזאת אף אם ההסכם יאושר בבית הדין הרבני או בין אם בבית המשפט לענייני משפחה.

בנסיבות אלו, יש חשיבות רבה להסדר נושא מכר הדירה בין בני זוג שמתגרשים עוד טרם החתימה על הסכם גירושין.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן